Sunday, October 16, 2005

Kids with camera

I helga fikk vi søndag med oss en utstilling på Nobels fredssenter. Da vi kom ble vi litt skuffa, for det var så få bilder. Men aldri før har en fotoutstilling gitt meg flere tanker. Nok et bevis på kvalitet foran kvantitet. Navnet på utstillingen er Kids with camera. Og for dere som ikke har fått med dere denne er dette bilder tatt av barn født og oppvokst på bordell i Calcutta, India. En amerikansk fotograf har utstyrt dem med kamera, og gjennom linsen har de foreviget deres eget liv, følelser og tanker. Det er fantastisk. Fargerrikt. Sterkt. Og best av alt er at dette har ført til å gi barna mulighet til skolegang. Som de selv sier det:

We believe that every child deserves the right to an outstanding education. By ignoring one child's potential, we have missed yet another chance of witnessing greatness.

Jeg vil anbefale alle å gå inn på nettsiden deres. Se og kjøp bildene deres og bestill filmen Born into brothels. Den gikk under Film fra sør og har mottatt flere priser. Dere kan også kjøpe boken som presenterer barna og bildene. Pengene går uavkortet til barnas utdannelse. Beste julegave?
http://www.kids-with-cameras.org/

10 Comments:

At 11:06 PM, Blogger alliene said...

Det finnes et lignende norsk prosjekt i bokform. Sort-hvitt bilder tatt av norske barn. Jeg tror boka heter Barns øyne. Jeg elsker å bla i den. Mange fine perspektiver.

 
At 12:34 AM, Blogger Mac said...

godt tips! kjempegøy. det vil jeg se nærmere på. syntes det er en veldig god ide dette, og med et imponerende resultat. takk for tips! og hils dine.
a

 
At 2:45 AM, Blogger alliene said...

I et bryllup vi var i ble alle barna (det var ganske mange) utstyrt med engangskamera. Er jo ganske vanlig å legge ut slike kameraer på bordene til gjestene, men her var det utelukkende barn som fikk den oppgaven. Kjempefine og morsomme bilder ble det. De ser ting litt annerledes enn oss, de små! Takk og hils "din" også!

 
At 8:15 AM, Blogger Mac said...

det er skikkelig gøy vinkling, i dobbel forstand. var inne å så på barnas øyne-boka hos cappelen. må ha vært en hit, for den er utsolgt. men gøy å se! får bla i den på neste besøk.

hvordan klarer du forresten å skrive i kursiv? ctrl+k funker ikke her for meg... hm.

 
At 10:12 AM, Blogger alliene said...

Du må skrive tags: < i >[ord du vil ha i kursiv]< / i > - minus mellmrom.

i = italic
b = bold

:)

 
At 10:52 AM, Blogger Mac said...

jeg [prøver]

 
At 10:56 AM, Blogger Mac said...

jeg prøver og får det til! takker!

 
At 5:02 PM, Blogger Unknown said...

Jeg så filmen da den gikk under IndieLisboa-festivalen her i Lisboa. Utstillingen ble vist i foajeen og regissøren var til stede. Det var en fin film, men veldig trist på et slags utrist vis. En jente jeg så filmen sammen med, Nina, klarte bare ikke å stoppe å gråte etterpå... Jeg er stygt redd for at noen av de ungene, spesielt jentene, aldri vil klare å komme seg bort fra livet de lever...

 
At 2:12 AM, Blogger Mac said...

ikke sett filmen enda, men tenker å bestille den snart. trist dersom det ikke fører frem. men de har jo fått seg plass på skolen. så vil tro at det er til stor glede og hjelp. gleder/gruer meg til å se filmen.
a

 
At 2:17 AM, Blogger Mac said...

forrsten, børge. gøy å lese fra Lisboa. nydelig by og land. anbefaler de små fjellandsbyene i sør. sao marcos de serra blant annet. vært der? sprøeste byen jeg har vært i. du er heldig. her i oslo regner det :(
a

 

Post a Comment

<< Home