Thursday, October 20, 2005

Philosophy, baby

Linn Marie spurte så godt at jeg gjentar spørsmålet:

1: Du har to rom. I det ene rommet sitter en person du kjenner godt, og som du er glad i. I det andre rommet sitter hundre ukjente mennesker. I ett av rommene må alle dø, og det er du som skal ta avgjørelsen om hvilket rom. Hvilket ville du valgt?

2: Fordi det av en eller annen overordnet grunn er nødvendig, må du tas livet av. Du har valget mellom å bli drept av din beste venn, eller en fremmed. Hva ville du valgt?

Øresus: Katie Meluas om sykler i Bejing

4 Comments:

At 3:43 AM, Anonymous Anonymous said...

Et umulig valg vil jeg si. Burde være et godt nok svar.

OKL

 
At 6:15 AM, Blogger Mac said...

typisk deg. jeg svarte at det absurde dilemmaet ville ført til at jeg løp i veggen i håp om selv å omkomme. men seriøst? er det umulig å ta stilling til?

 
At 12:47 PM, Blogger alliene said...

Denne har jeg tenkt litt på. Jeg kan heller ikke velge. Jeg går for en situasjonsbestemt ad hoc-løsning, men hviler trygt i troen på at dette aldri, aldri blir mitt dilemma. Og hva ville så du ha valgt, annema?

 
At 7:25 AM, Blogger Mac said...

ta den sista da. opplever den som enkelst. tror jeg hadde valgt den fremmede. vips var det gjort. den første er dog vanskeligere. må tenke litt til på den.

a

 

Post a Comment

<< Home