Friday, November 18, 2005

- hva gjør man?

Går opp Karl Johan en sen ukekveld. Jeg er ikke alene. Her er flere afrikanske jenter. De er unge. Sminket. Ser bortkomne ut. 2 der, 1 der, 3 der... det er sikkert nærmere 20 stykker. Det er lett å se hva som skjer, selv om man forsøker i det lengste å bortforklare det. En eldre mann står full og diskuterer pris. En annen har en i hver arm i det han runder inngangen til hotellet. Hva gjør man? Jeg har ikke klart å riste av meg synet jeg fikk.

Burde jeg gjøre noe? Si fra til noen? Eller gir jeg jentene større problemer med å bry meg?

Dette er Karl Johan. Oslo. Norge. Kan vi lukke øynene?

a

5 Comments:

At 11:43 PM, Blogger anette said...

D er jo akkurat d som er så ille.. man vet ikke hva man skal gjøre,og så man gjør like godt ingenting..

 
At 8:08 AM, Blogger Mac said...

det er akkurat det. ser de inn i øynene og går forbi. i verste fall snur noen seg vekk. men tenker bare på skrikene stillheten sender.

a

 
At 3:24 AM, Blogger Randi C. said...

tenk at det er i Norge. i vår by... tenkte på det samme her en dag je grusla nede i byen..det er så åpenlyst at det verker i hjertet...hva gjør vi...?

 
At 4:58 AM, Blogger Mac said...

ja, hva gjør man? hvor kan man henvende seg for å få svar på dette? jeg søkte litt på nettet, men fant bare frem til dansk side.. hm. skulle gjerne spurt noen som vet.

a

 
At 4:00 AM, Blogger Mac said...

pro-senteret svarer dette:

jeg forstår at det kan ha vært vanskelig å se disse nigerianske
kvinnene forhandle seksuelle tjenester med egne øyne. Det er desverre virkeligheten for tusenvis av fattige kvinner over hele verden.

Vi kan informere om at både sosiale hjelpetiltak og organisasjoner samt politi daglig oppsøker disse kvinnene. Vi informerer alle om rettigheter i Norge og forsøker å bygge et tillitsforhold. Det er kanskje ikke så mye du kan gjøre for enkeltindivider direkte, men jeg
vil anbefale deg å lese om prostitusjon og menneskehandel på våre nettsider. Jeg vil også anbefale deg å gå inn på prosjekt ROSA sine sider. De koordinerer bistand til ofre for menneskehandel. De har bl.a.
en neglelakkskampanje på gang, der overskuddet av salg av noen Tone
Lise -neglelakker skal gå til et fond for ofre som er plassert på
krisesentre i Norge. (Muligens en julegaveide?)

Det er også organisasjoner som arbeider forebyggende i mange
opprinnelsesland som man også kan støtte, ofte i land der staten ikke har noen fungerende tiltak rettet mot temaet.

Vi på Pro Sentret setter pris på at noen bryr seg og reagerer på det de ser. Vi vil understreke at å møte kvinnene på gaten med vennlighet og respekt, er alltid viktig.

Jeg håper denne mailen er litt behjelpelig.

 

Post a Comment

<< Home