Thursday, November 17, 2005

Lykken - godt besøk

På oppfordring fra Alliene:
Anser lykkelig som en stemningstilstand som dukker opp uten forvarsel, som ikke oppgir lengden på sitt besøk, og som ikke melder fra ved sin avgang. Med andre ord: ingen statisk følelse. Men derimot gløtt av herlighet. Glimt av helligdom. Ustyrtelig glede med utgangspunkt i total balanse. Hvilke ti ting som gjør meg lykkelig? Hmm... overordnet alt er jo selvsagt samtaler med min mor :) for en visdom, glød og kjærlighet!

[en] Naturen. Min absolutt nr 1 på dette området. Intet annet gir meg den samme følelsen som det å oppleve naturen i total stillhet. En uvurderlig sak. Lykke.
[to] Venner. Det å få telefon fra en kjær venn eller nær familie, få umeldt besøk, eller meldt besøk :) Sitte med venninner å kjase. Om uviktig pjatt, like mye som dype grubler. Gjør meg glad.
[tre] Min kjære. Å merke hans varme og omsorg, gjør meg glad, takknemlig og varm.
[fire] Barn. Stopp opp ved en barnehage og se de nydelige små. Best av alt: mine tantebarn. Intet kan gjør verden mer blå enn dem. Å få et ansikt trøkt opp i sitt eget, slik at to øyne smelter sammen til ett, mens du hører med viskestemme: tante, tante.. øøh. tante... Jeg: ja? Niesen min: jeg kan trylle..
[fem] Mestring. Man begir seg ut på en skjelvende utfordring og tvilen sitter i halsen. I det man oppdager egen mestring, sprer lykken seg fra hjerte til fingertupp.
[seks] Bilen. Litt patetisk. Men kan du tenke deg noe bedre enn når bilen harker og tilsynelatende slenger inn håndkleet. Du har dårlig tid og slenger av deg noen stygge gloser, klyper styret og sverger for evig å benytte deg av kollektiven. Så plutselig, gjør den et superhark, og er tilbake som før. Deilig. Kanskje drøyt å koble opp til lykke, men gir meg tross alt en salig følelse.
[syv] Reiser, så absolutt. Fra jeg setter meg på flytoget sniker lykken seg inn over meg. Prikkende, listig, varm. Jeg er på tur! Følelsen har en viss varighet over seg.. og bidrar til en særdeles reiselyst.
[åtte] God bok. Hvor jeg lever meg inn i et inviklet følelsesdrama på en italiensk landsby, blir med i etterretningstjenesten i Paris, er følgesvenn for datteren til bokhandleren i Kabuls gater, lever som primitiv gårdseier i Telemark, eller rett og slett slentrer Oslos gater som tigger, som statsmann, som nyforelsket, som barn. Fantasiens lykke.
[ni] Energi. Når kroppen er lysten på opplevelser og utflukter. Det finnes intet behov for pauser. En pågang. Pådrift. En driv. Mange ønsker. Gode forslag. For en utålmodig sjel, en lykketilstand.
[ti] Substans. Noe varig, noe endelig, noe fast. Overraskelser og kjappe endriger gir meg energien som nevnt ovenfor. Men oppi det hele trenger jeg substans for å leve lykkelig. Trenger noe håndfast varig. Noe å stole på.

Hm. Der er ti ting definert. Neste oppgave: legge hverdagen til rette slik at hver av de ti ovennevnte ting finner sted så ofte som mulig :)

Sender oppfordringen videre til Anette, Randi, Maria og Mari :)

Klem a


9 Comments:

At 7:58 AM, Blogger Mac said...

min kjære O: de står altså IKKE i kronologisk rekkefølge :)

a

 
At 8:01 AM, Blogger maria bjørdal said...

hehe... jeg tenkte på det med kronologien jeg og:) du er skjønn, anne. skal ta oppfordringen din og tenke, tenke og skrive min egen liste.

m

 
At 1:36 AM, Blogger Mac said...

hei maria der fra andre sider av vår klode. gleder meg til å se deg!

klem a

 
At 11:46 PM, Blogger anette said...

Har tatt oppfordringen! men ble ingen kronologisk rekkefølge hos meg heller.. Og etter to fjellturer i helga må jeg si meg ganske lykkelig i dag! ;)

 
At 4:51 AM, Anonymous Anonymous said...

Mangler det ikke noe her? et punkt som sier spesifikt om hvor mye din mor betyr for deg. For eksempel. Noe om hvor klok hun er og at hun er god å dele opplevelser, følelser og tanker med.Jeg undres.....

 
At 8:07 AM, Blogger Mac said...

hei der mamsen
du fikk nok ikke med deg det som stod i lysegrønt. les nøyere, så vil du se :)

du er jo rett og slett über alles 10

glad i`ræ!

a

 
At 12:22 AM, Anonymous Anonymous said...

Å hjelpe seg vel - hva har ikke den anonyme oversett!!!! Korreksen trekkes tilbake , og vel så det.Jammen godt jeg ikke har avslørt hvem jeg er, jeg som blander meg opp i ting jeg ikke har noe med og i tillegg tar feil!! sorry.

 
At 1:15 AM, Blogger Mac said...

:) ha en flottings dag, m

klem a

 
At 3:14 AM, Blogger Mari said...

Topp med anonyme mødre på bloggene våre altså! :)

m

 

Post a Comment

<< Home