Thursday, November 03, 2005

Bokstaver som blir til bilde

Det var en gang... for flere år siden, at jeg skulle anbefale en bok til en venninne. Hun liker ikke særlig godt å lese, men mente selv hun var klar for en :) Etter litt tanke fant jeg ut at jeg skulle anbefale henne en litt gøyal bok. Iherdig fortalte jeg henne at denne boka er utrolig gøyal og lettlest, og så har den sinnsykt bra bilder også!

Salgstrikset mitt falt i dårlig jord da hun kom slukøret tilbake. "Det er jo ingen bilder her...". "Hmm... hva sier du, ingen bilder?". Jeg viste jo godt at dette var tull. Jeg har jo selv lest den og sett dem.

Sannheten? Jo, venninna mi hadde så alt for rett.
Ingen bilder i boken, kun i mitt hode...

Nå er jeg ute etter bøker som andre anbefaler sterkt. Har du en?

a

9 Comments:

At 6:59 AM, Blogger Mari said...

Den siste boka som malte bilder for meg og som virkelig tok meg, var 11 minutter av Paulo Coelho. Den leste jeg i fjor sommer, så jeg lengter litt etter en tilsvarende leseopplevelse igjen kjenner jeg!

God lørdag!

Mari

 
At 1:03 AM, Blogger Mac said...

God søndag!

Coelho har vært en av mine absolutt favoritter siden jeg leste Alkymisten for flere år siden. Holder for tiden på med hans siste bok The Zahir. Skal melde fra dersom den er å anbefale videre. Har du foresten lest The Pilgrimage av han? Den har jeg ikke fått lest, men alltid tenkt at jeg må få tak i.

Takk for at du deler ditt boktips med meg :)

a

 
At 6:15 AM, Anonymous Anonymous said...

Ble litt nysgjerrig på hva disse 11 minuttene var og fant følgende anmeldelse på NRK. Jeg må si at lysten minsket betraktelig, men på den andre siden har jeg jo vært strålende fornøyd med kritikerslaktde filmer.

T

 
At 12:48 PM, Blogger Mac said...

Ikke sant? Ikke alltid man skal høre på anmeldelser. Selv holder jeg en knapp ved Ved elven Piedra satt jeg å gråt og Veronica vil dø.

Men andre forfattere da?

 
At 12:54 PM, Blogger alliene said...

Kristin Vallas Muskat er en vakker liten sak jeg har lest tre ganger. Anbefales.

Ellers liker jeg Linn Ullmanns bøker og gleder meg til å lese hennes siste.

Blir fort mye norsk hvis du spør meg, men A. S. Byatts Possession er fantastisk. Og Hanif Kureishi's Intimacy.

Putt på en femmer på meg og ta konsekvensene selv... :)

 
At 1:52 PM, Blogger Mac said...

Kjempegøy! Gleder meg til å lese nye bøker. Kommer hjem en tur i helga, så kan hende vi stikker innom dere for et boklån..?

a

 
At 12:54 AM, Blogger alliene said...

Velkommen skal dere være! Alltid! ;)

 
At 1:04 AM, Blogger Mari said...

Noen ganger tror jeg det kan være tids-og situasjonsbestemt hvor mye en bok treffer også. Jeg er ikke redd for å si at jeg sluker det enkle og banale, leser mer enn gjerne pocketbøker med rosa cover som heter feks "den store kjærligheten" eller "ps! jeg elsker deg"....

Det er deilig å kunne fortape seg i rosa fiktive verdener når den virkelige verden føles litt matt og kjip!

 
At 1:51 AM, Blogger Mac said...

Så sant!

Noen ganger trenger man det oppbyggende, noen ganger det skumle, noen ganger det banale.

Det kan være deilig at lesing kan være en aktivitet som ikke alltid krever at man er konsentrert ut til fingerspissene. I slike stunder leser jeg bøker som Harry Potter :) eller krim. Mankell er en god mann her, spør du meg.

Ellers har jeg lest litt fra Tusen og en natt, noe som også var gøy!

Det er så gøy å høre deres tips og tanker rundt dette!

 

Post a Comment

<< Home