Thursday, February 02, 2006

akk ja, jobb

Et tægg fra Alliene betyr ny aktivitet i bloggerbyen. Tankeprosessen rundt fire jobber var så gøy at den tok avsted. Dermed tar jeg, som Lotten, friheten og herpet meme til en jobbmeme alene. Tilgi meg den som bryr seg...

1: Min aller første jobb (dersom man ser bort fra jobben med å spa sirlig ut så mange ugressvekster for 1 kr tufsen i fars plen) var avisbud. Jeg, AnneMa, har vært et pliktoppfyllende avisbud. Stolt lønnet arbeidskraft. Det vil si, halvtlønnet. Tiden (les: Anne) var enda ikke moden for å stå på egne bein, noe som medførte at meg og kromvenninna mi delte på jobben. Ergo: 62 kr runda, ble til 31 kr hver. Storveis det! Sommeren medførte lang jobbing. Vi vikarierte en hel uke i strekk, men fikk dessverre relativt mange refs. Visstnok en del som ikke hadde fått seg nyhet i posten. Vår oppfatning: sabotasje!

2: Kvisene er kommet, og jeg følger opp med jobb på McDonalds. Unik? Ikke no særlig. Men følte meg det da jeg fikk avansere til jobb i kassa selv om jeg ikke var fylt 16 år. Hamburgere ble laget, solgt og spist. Første sommeren tjente jeg over 3000 kr og var stornøgd!

3: Jeg har, tro det eller ei, også stått opp halv seks flere sommre. Frokost skal serveres. Antrekk: stakk! Og da mener jeg god gammeldags STAKK! Dette har satt spor. Vel og merke var lønna bedre, men STAKK? Mye skal man tåle. På McDonalds lukte jeg fett, grill og frityr, men jeg fikk i det minste gå med bukser.

4: Tiden går og jeg avanserer. De gale skal mates, tures og snakkes med. Og jeg stortrives. Dette bør jeg kan hende holde for meg selv. Men oups, ikke hver gang man får se damer ikledd plastposer og menn som fortvilet nok har kjøpt hele USA.

5: Jeg gir meg ikke enda, jeg. Denne gangen er de vedtatt gale erstattet med de gale uten vedtak. Ølservering setter sving på kroppen, lommeboken og humøret. Hei som det går. En liter her, en liter der - med andre ord hver dag er en fest. Og plutselig er man på heien med fyllefrans og fjasemaja.

6: Diverse jobber med felles tema: barn og ungdom (Les: jeg forsøker, lissegodt, å redde hele verden). Uten å ane det, har dere ungdom gitt meg egenverdi og mening. Fra hjerte, takk!

6: 22 år. Selvstendig næringsdrivende. Selvangivelsen byr på tårer, svette og frustrasjon. Over særdeles små beløp. Med ingen-evne-til-å-ta-ting-sånn-cirka byr dette på uoverkommelige utfordringer. Sirlig brev med personlig forklaring av usikkerhet og forsøksinnsats medfører at jeg får stempel: selvangivelsesnerd!

7: Kan dess ikke ta dem alle, så får hoppe over at jeg har vasket til gull, brettet og solgt lamullsgensre for tuppa, løpt etter barn uten impulskontroll. Haha - ble så til de grader mislikt. Tips: for å innynde seg hos særdeles skeptisk gutt, må du runne gameboy! Funka som heia.

8: Jobben i dag. Full av finurligheter, utfordringer og oppdagelser. Akk ja!




13 Comments:

At 7:18 AM, Anonymous Anonymous said...

Ser jeg her en gryende begynnelse til anklagen: barnearbeid - min tapte barndom eller noe slikt?

hilsen mora di som tok 50% av pengene til eget forbruk.
Du bodde tross alt under vårt tak og vi ga deg mat hver dag.

 
At 7:28 AM, Blogger Mac said...

du ass.. stod du bak kampanjen plukk-løvetann-til-du-stuper-for-1-KRONE!!!?

 
At 9:29 AM, Anonymous Anonymous said...

Hehe, mye jobb!

Lurer forresten på hvorfor du og lotten bare holdt dere til jobbene. Tyder det på at dere er fryyyyktelig opptatt av jobben, eller ..? ;-)
Virker som du har funnet en jobb du trives i nå, da, og det er jo flott :-)

 
At 7:25 AM, Blogger Mac said...

bortsett fra løvetannplukkinga og frokostservering i stakk har jeg i grunnen trived i de fleste. alt til sin tid, liksom. ikke like gøy dersom jeg fortsatt vaska dassen på fars jobb, liksom. men som sagt: alt til sin tid.

utfordringa er herved sendt tilbake til fru randi, marimaia, miamor og resten av bloggerbyen!

 
At 8:30 AM, Blogger anette said...

Jeg har også vært avisbud!! Hele 2 uker - sommeren 1992! Og jeg gjennomførte det t.o.m helt aleine! Husker åssen jeg pesa meg opp torsvikkleiva med veskene fulle av fersk trykksverte.. Var tider d! ;)

 
At 7:12 PM, Anonymous Anonymous said...

Hey! Dette er en avsporing, men her er det visst en som har kommet oss i forkjøpet, når det gjelder å få slettet studielånet...
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/03/456770.html

 
At 1:46 AM, Anonymous Anonymous said...

Wooow...visste ikke du hadde gjort så mye rart...hehe...avisbud ja...har vært reklamebud jeg da..i 1 1/2 år...gikk med reklame, leverte til og med til deg og resten av gården!! Vel, nå hadde da du "nei takk til reklame" klistremerke..med IKEA-katalogen passet jeg på ble levert for det! ;) gikk med en til...ellers hadde jeg ikke overlevd...føler med deg der... Din nye jobb høres spennende ut og du stråler når du snakker om den =) Kos deg!! Sitter nå på min jobb..hundesenteret...hører på radio1 og nyter stillheten...helt til noen overgalehundeelskere kommer for å kjøpe boblejakke med pels eller grisenese.... ;)

klem!!

 
At 3:10 AM, Anonymous Anonymous said...

Jeg skal teste om jeg får laget en link til den ovennevnte siden... Her f. eks.
Ja, det gikk! Hurra! Da har jeg lært noe nytt, og beklager at jeg brukte kommentarfeltet ditt som test-kanin, AnneMa. :)

 
At 3:53 AM, Blogger Mac said...

røverdatter: hvordan fikk du linkingen til?? og betyr artikkelen at vi har lagt nordpolturen til side? mr lanekassen er enda ikke smørblid, så jeg har ikke gitt opp finurlige utveier for sletting av lån...

karo: fått deg jobb?! gratulerer! kan jeg kjøpe sele til doggisen der? sånn til å gå på ski med? fantastisk gøy med jobb da!

anette: jeg hadde opp til alvestien. også den en pesete vei. men vi var jo tross alt to :) hører du er forsidestoff i nord?!

klem a

 
At 2:02 PM, Anonymous Anonymous said...

Nei, jeg bare tenkte at han antakelig hadde stort studielån, og fått samme idé som oss. ;)

Linken lages på vanlig måte som i templaten, men det virker visst ikke med alle nettlesere. Jeg bruker Firefox, men det skal funke med IE også.

 
At 11:28 PM, Blogger Mac said...

takker :)

 
At 8:04 AM, Blogger Elling said...

hva går dette "bloggerby" greiene i?

 
At 12:28 AM, Blogger Mac said...

bloggerbyen er byen hvor alle våre kjære blogger bor. da jeg flyttet inn kjente jeg få, men mens tiden går, blir man raskt kjent. man stikker innom hverandre, hilser på. og vips, kjenner man naboene så godt at man stikker innom en tur så ofte man kan.

velkommen skal du være. håper du vil trives!

 

Post a Comment

<< Home