Tuesday, February 28, 2006

om enn ikke så hjertelig denne gangen

en liten fryd i henne gir henne energi til å ta frem den blå bøtten som står innerst i skapet. været innbyr til vindusvasking. med fryd rigger hun seg på balkongen og går i gang. noe vemodig må hun innse at solen ikke varmer like stort som den gleder. med jakke på unnagjøres resten. en oppriktig glede sprer seg over henne og hun ler når hun tenker på ubehaget som vanligvis følger rengjøringen. denne gangen ei. i det hun hviler seg mot rekkverket tenker hun på at det snart er på tide å ta frem utestolene.

fredfult neste morgen våkner hun opp. de nyvaskede vinduene gjør det enkelt å se ut, men synet gruer. det hvite lag har gått til kamp mot vårens tapre soldater, og slått dem til jorden. igjen har kong vinter erobret dagen. fullstendig uten nåde har han gått til verks. og hun hører seg selv si:
jeg omfavner snøen, om enn ikke så hjertelig denne gangen.

10 Comments:

At 11:40 AM, Blogger alliene said...

Annema, du er fin. Du klarer nå å vinkle det hele nesten-positivt uansett. Personlig hadde jeg lyst til å si svært stygge ord da jeg så ut av vinduet i morges... jeg omfavnet ikke snøen, kan du si!

 
At 3:18 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg er drittlei for å si det mildt...
(aner jeg et ufrivillig ordspill her?)

 
At 11:15 PM, Blogger alliene said...

...OG DET BLE IKKE BEDRE I DAG!!!

 
At 1:26 AM, Blogger Mari said...

Nei, fy flate! Det været her altså! Jeg hadde liksom tenkt at det eneste positive med snøen var at jeg kunne ut og prøve de nye skia mine. Men jeg orker jo ikke drepe den lille skigleden jeg har fått med å kave rundt i snøstorm og risikere å måtte grave meg ned i tide og utide!

m

 
At 1:32 AM, Blogger Mac said...

snø i skoa, snø i halsen. vakkert ja, men på sin plass, nei. hvordan kan vi trylle våren frem? tross mørket med solbriller? trosse kulda med vårjakke? trosse slapsa med sandaler?

 
At 1:34 AM, Blogger Mac said...

og mari: har du kjøpt deg ski!!! fantastisk. en tur i marka en gang hadde vært gøy!

og dere andre: kan trøste dere med OKLs tro på leksa: mars er vårmåned - uansett hvordan det ser ut eller oppleves... mager trøst kanskej..

 
At 1:53 AM, Blogger Mari said...

Jeg har FÅTT ski av verdens snilleste foreldre, så jeg føler meg ganske heldig! Klar for skitur, Anne!!

m

 
At 2:44 AM, Blogger Mac said...

så kult. da trenger man liksom ikke helt å grine pga snøen :)

men så kommer jeg liksom ikke unna at det skal bli digg å slentre til parken med solbriller og ei bok. med sandaler og lite tøy. med noen ferske fregner. hm..

men fregner får man jo på fjellet også. og så får jeg heller ha solbrillene på i løypa!

 
At 9:04 AM, Blogger Randi C. said...

jeg sier bare: POKKER!!!!
mars er en lure månde

 
At 2:14 AM, Blogger anette said...

Anne, du burde skrive en bok!

 

Post a Comment

<< Home