Thursday, February 23, 2006

under det lysegrå teppe

I den gode sofaen kryper jeg sammen. Det lysegrå ullteppe omfavner meg inderlig, som det var redd jeg skulle forsvinne. Tankene mine svaier rundt i en nyommøbelert leilighet. Jeg har fått rom. Rom som tidligere forsvant mellom alle stolene. Rom til tankene mine. Og drømmene. For de er det mange av. De er store, de er varme og til tider utopiske. Men er det ikke nettopp det som gjør dem til drømmer? Jeg tenker i alle fall det. Drømmer som tar meg med til øde strender og yrende regnskog. Som legger en liten kattepus i fanget mitt. Som fører meg til hundesleder på svalbar. Men som også tar meg tilbake igjen til sofaen, under teppe. Det er i hverdagen drømmene forankrer seg. Det er i søla, de slitne skoene og den dårlige økonomien at drømmene finner sin grodbunn. Og det er jeg den evig takknemlig for!

13 Comments:

At 2:02 PM, Blogger Mari said...

Drømmer er det som får ihertfall meg gjennom dagene. Lange finurlige tankespinn der alt går akkurat som jeg vil at det skal gå, noe det ikke alltid gjør i virkeligheten. Merkelig nok...

m

 
At 12:09 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg er også en daydream beliver.

 
At 1:36 PM, Blogger alliene said...

Fint med et drømmeteppe. Veldig fint.

 
At 3:21 PM, Blogger maria bjørdal said...

anne anne - du er skjønn. takk for herlig mail. jeg kommer med et verdig svar snart.

glad i deg.
m

 
At 2:18 AM, Blogger Mac said...

hvilke drømmer bringer søndagen med seg:
- venninne sender mail fra mexico... sier i grunnen sitt.
- sola skinner og gir meg illusjoner om at det ville vært varmt nok til å sitte på utecafe..
- joggebuksa vitner om at treningen ikke er gjennomført. men i drømmene mine er den det. hm..

ellers må jeg si meg godt fornøyd her jeg ligger under den varme dyna :)

håper søndagen er god med dere! drøm i vei!

 
At 12:17 AM, Blogger Randi C. said...

jeg drømmer om varme dager, om gode opplevelser, om lange reiser og om en deilig vår på alle måter!

det er godt å drømme..

 
At 1:38 AM, Blogger Elling said...

Har aldri fått helt fatt på hva den der greia med jenter og pledd går i?

 
At 3:14 AM, Blogger Randi C. said...

deler du ikke gleden av å krype inn under pleddet, pakke seg inn? forskjellen på å sitte i sofa uten pledd, og med pledd er jo vanvittig! viser ulike sinnstemninger.

prøv, elling!

 
At 5:44 AM, Blogger Mari said...

Pledd er KOZ!

m

 
At 5:48 AM, Blogger Arnt Johan said...

haha.. elling med ein stor kopp kanelte og beina trekt opp under seg og pledd. ah det va bilde. Nei. pledd e for aa holda varmen naar ein e kald.. tror nok det her e snakk om et slags sutteklut fenomen.. kanskje me kan trekka linjer tebake te guttejakt debatten..

 
At 8:20 AM, Blogger Mac said...

ja, den praktiske siden ved pleddet er at den holder oss varm. men mer følelsemessig side ved pleddet er at man kryper inn i noe trygt som luner og gir gode følelser og velbehag.

og nok en gang viser gutta seg å tenke praktisk, mens jentene føler og knytter objekt opp til alt annet enn selve nytteverdien...

ha vi er bra kule alle man!

 
At 11:36 PM, Blogger Elling said...

Haha, jeg liker bildet med suttekluten. Følelsemessig er det vel sånn med pledd at når Hildegunn ligger under pledd vet jeg hun koser seg, så slik sett ser jeg jo en hensikt.

Men selv synes jeg bare det klør og herjer. Der i mot kan jeg godt finne på å ta inn dyna en gang i blant. Den er myk og god. Gjorde det senest i går når vi så film. Fint det. Hadde det forresten fått dere til å trekke legningen min i tvil om jeg ikke var gift?

 
At 3:40 AM, Blogger Mac said...

i allefall helt på grensa... :)

 

Post a Comment

<< Home