Monday, March 20, 2006

enneagrammet

Da har altså jeg ført meg inn i rekken over dem som har falt for Ennagrammets finurlige verden. Jeg har gått til det drastige steg og kjøpt meg boken. En litt anderledes verden ligger der. Jeg har lest noget, men enda ikke fått overblikket. Alt jeg vet at det er godt mulig jeg er en 8er og at jeg nok ikke er en 1er.

Mon tro om dette gjør meg klokere? Mon tro om dette er noe listige rever som har spunnet for langt. Mon tro om jeg for hastig setter i bås etter en slik bok? Faren er absolutt til stede med en nidelt inndeling av menneskeheten. Mon tro hvor dette vil føre...

13 Comments:

At 1:50 AM, Blogger Randi C. said...

dettte er spennende...
gleder meg til vi har skjønt mer av dette vanvittige systemet av personligheter.
vi tar det jo med en klype salt, og håper at det vil vise oss noe..
jeg er muligens en 6er, hvertfall ikke 5er, men kjenner meg igjen i 4eren og egentlig i 7eren også...hm..
jeg har en lang vei å gå;-)

 
At 5:56 AM, Blogger Elling said...

Du verden - dere har kjøpt begge to? Randi, du som kjenner meg, hva er jeg tror du?

 
At 2:47 PM, Anonymous Anonymous said...

Hva slags bok er dette?!?

 
At 11:55 PM, Blogger Mac said...

en bok som heter Sjelens ni ansikt. handler om at vi kan inndele i ni hovedpersonligheter. og her står det hvordan man er som forløst og uforløst, fare og muligheter osv. Basert på teori fra lenge før år 0. Vet ikke om den i utgangspunktet er religiøs, men vet at ulike religioner har støttet seg på den og at mange terapeuter har brukt den. Kan anbefales. Spennende å lese!

Men Elling: tror det er en viss fare med å utpeke andre som det ene eller det andre. Tror selvinnsikten den fordrer er del av pakka. Lest den?

 
At 3:09 AM, Blogger Mac said...

ja, jeg også gleder meg til å lese mer om de ulike! så du har funnet deg selv i en to`er. Det er den neste jeg skal lese i boka, så da blir jeg nok litt kjent med deg :)

Jeg liker så godt tanken på at dette er en eldgammel tankegang og organisering...

Tida flyr. Vi er i 2006. Teknologien spinner oss i ring. Men så plutselig går det opp for meg at de slet med samme utfordringer og priste samme gleder for langt over 2000 år siden. Jeg liker det!

 
At 3:25 PM, Anonymous Anonymous said...

Hm... Høres spennende og interessant ut! Er det noen dårlige personligheter som er beskrevet der da? I så fall vet jeg ikke om jeg tør lese...

 
At 12:41 AM, Blogger Mac said...

Egentlig er det meste litt negativt. For det handler mye om den uforløste. Men det er likevel gøy å lese. Man kjenner seg godt igjen, og forstår bedre hvorfor man reagerer som man gjør.

Anbefales, røverdatter!

 
At 7:29 AM, Blogger Randi C. said...

Camilla: du er 2er? så spennende! gleder meg til å høre om det. men når du sier det, er jeg jo enig, mer det enn 8er:)

Elling; ja, som Anne sier, skal liksom ikke sette andre i "bås" - må leses selv;) Og det er veldig spennende. Så anbefales!!

 
At 11:53 PM, Blogger Mac said...

jeg spinner videre på gleden over å oppdaget en eldgammmel filosofi og modell.. hvorfor gleder dette meg? burde jeg ikke tenke fy fela, har vi ikke kommet et skritt videre siden tusner av år f.kr? jeg gjør ikke det. jeg tenker her er vi inne på noe. vi berører noe med substans. for tusner av år siden, satt noen kloke sammen og slo seg på lårene og tenkte: nå har vi det. og vips så er det 2006 og kan hende har vi det enda?

 
At 10:56 AM, Blogger maria bjørdal said...

Anne - har du funnet ut noe mer om deg i selv i enneagrammet? jeg syns det er vanskelig aa komme paa innsiden av det - men dermed litt mer troverdig, for det jo litt vanskelig. Jeg svinger mellom aa overgi meg til mysteriet av det jeg ikke kan forstaa og glede meg over noen begreper, kategorier, beskrivelser som jeg kan avise eller kjenne meg igjen i...

hvor er du?

 
At 1:02 PM, Anonymous Anonymous said...

Hei, søkte etter enneagrammet på nettet og kom hit... Venter stadig på flere gode norske enneagramsider. Gøy at noen oppdager dette dyptgående og svært gode verktøyet til å forstå seg selv og andre mennesker.

Jeg kom borti Enneagrammet for 7-8 år siden, og jeg har ennå ikke funnet noe som slår beina under det. Det har hjulpet meg i en rekke situasjoner, og ikke minst vært en stor hjelp til å forstå meg selv. Andre tilsvarende teorier har enten underbygd enneagrammet, eller vært for overfladiske i forhold.

Det stemmer at når man først blir kjent med Enneagrammet, virker alt så negativt. De sidene som handler om det positive tar ikke så mye plass. Men etterhvert som du forstår de ulike personlighetene, vil du se hvor mye positiv hver unike personlighet har å tilføre andre.

Det stemmer også at ulike religiøse grupper har vært tidlig ute med å bruke Enneagramet. Både kristne, New Age og andre. Men næringslivet har også begynt å få øynene opp for hvor smart det er å være bevisst på folks ulike personligheter. Hvis jeg husker riktig ble Enneagrammet brukt til å sette sammen arbeidere i et flyselskap i Storbritannia...

Jeg vil også anbefale boken "Veien til vekst" som er vel så dyptgående som "Sjelens 9 ansikter". Ellers finnes det en morsom, mer lettfattelig bok som heter "Er du typen min, er jeg din?". Denne går mer på hvilke Enneagramtyper som fungerer bra som partnere, med mye humoristiske tegninger. Kan være grei som en måte å bli nysgjerrig på Enneagrammet, eller som underholdning etter du har lest litt fra de andre bøkene.

Er det noen som har lyst til å snakke om Enneagrammet, eller lurer på noe; Send en e-post da vel! gsigrunn@hotmail.com

 
At 7:45 PM, Anonymous Anonymous said...

I wish not approve on it. I assume warm-hearted post. Expressly the title attracted me to study the sound story.

 
At 3:38 PM, Anonymous Anonymous said...

Takk for interessant informasjon

 

Post a Comment

<< Home