Saturday, April 01, 2006

Du bergtar meg.. igjen...

Takk Dan. For at du tar meg til Roma. Til Panteon. Til vatikanstaten hvor du forteller de mest spennende beretningene. Du holder min oppmerksomhet oppe i høygir, og selv om jeg har mange planer, så får du meg umerkelig til å skrinlegge dem en etter en. Du bergtar meg med din kunnskap, dine formuleringer og dine vinklinger. Aldri før har jeg fått inngående kunnskap om eldgamle brorskap og symbolikkens finurlige verden. Jeg kjenner jeg girer når du forteller. Takk Dan B.

15 Comments:

At 6:08 AM, Anonymous Anonymous said...

Nommen...så søtt da... ;p

avis i morra eller?

KlEM fra the dogsitter...Kita er kul!

 
At 1:54 AM, Blogger Arnt Johan said...

oj, oj her e det mye å ta tak i.. må bare summa meg litt.. komme tebake

 
At 4:16 AM, Blogger Arnt Johan said...

Eg blei o bergtatt av dramatikken, symbolikken, mystikken i da-vinci koden. Heile Danmarksoppholdet i fjor sommar gjekk med te denna bokå. Men i etterkant har respekten min for forfattaren dalt dramatisk. Han besitte ingenting av kunnskapen sjøl. Han e anklaga for rip of av forfatterane te bokå Hellig blod, Hellig gral som e et makkverk av et forskningsarbeid. Sjøl seie Dan Brown iflg Morgenbladet at han ikkje har lest heila den bokå fordi hu va for tung å lesa. Kossen i alle dager har han då gidda å forska opp dessa tingå sjøl? Han har ingen referanser å snakka om i bokå si. Altså ingen kritisk bruk av kilder, likevel seie han at det e fakta det han skrive. Det e heilt på tryne.. og litterært begynne han å falma itte du har lest engler og demoner, når du skjønne at det samma greiå. Sensasjonell dramatikk, kor alt ser ut te å blåsa te dikkens, og så plutselig finne hovedpersonen ein løsning så alt ordne seg.. Nei, Dan Brown hørre ikkje hjemma blant de store. Han e bare ein styrtrike juksemakar svindlar. Men det som irritere meg aller mest e at eg glede meg te filmen..

 
At 2:52 AM, Blogger Mac said...

Dette var gøy, arnt johan!

først: min post handler om engler og demoner, ikke da vinci-koden. og som deg er jeg bergtatt av mystikken og symbolikken. bøkene er like, ja. men husk at engler og demoner kom først. så dette er ikke hans intense forsøk på å følge opp. derimot er da vinci-koden en oppfølger som han jo også har lykkes bedre med.

men hvordan kan du si at han ikke besitter noe av kunnskapen selv? vil det være mulig å fylle så mange sider med kunnskap du ikke besitter?

fått med meg slosskampen mellom forfatterne, men har valgt å fnyse av den. for meg har det seg nå en gang slik at det er Dan som tok meg til Roma, og ikke Michael Baigent. Men nå lyster det til at jeg også skal la meg forføre av han!

og ja, han har ingen referanser. men fy så deilig. det er jo en litterær bok, og intet fagpensum. la oss ta det for det, en spennende bok hvor man får seg en deilig rundvisning i Romas gater og kirker. og som du, gleder jeg meg til filmen.

 
At 6:14 AM, Blogger Arnt Johan said...

Innser at eg tok bøkene i feil rekkefølge. Og det tar eg kritikk på. Eg visste jo egentlig detta. Men eg meine det går fint an å laga ei tjukke bok med så mye info, og samtidig ha stjelt all infoen fra andre. Men kunnskapen han i såfall låne, e jo ikkje sann. Han gjør bare myter te fakta. Og då går det ikkje an å ta han seriøst meine eg. Det går selvsagt an å lika bokå, men eg kjenne at det blir litt latterlig når forfattaren framstår som ein som har oppdaga noe stort og avslørande. Eg skjønne at andre forskerar blir forbanna på han. Detta e jo ikkje nye ting, og det e tebakevist for lenge siden. Eg ska lesa Oskar Skarsaune si bok om detta. Tror den kan ver interessant for deg o. Ser fram te videre diskusjon etter filmen.

 
At 9:30 AM, Blogger Mac said...

ja, du får si om den boka er noe for meg. dette er gøy! og forstår hva du mener, at det er myter osv. men jeg føler i det han skriver om kardinaler som blir knivstukket på Petersplassen kledd som en uteligger osv så er det helt klart at dette er underholdning. påstår han at dette er forskning? er ikke dette en bok basert på kunnskap, myter, sagn osv som han har klart å gjøre til en slags krimbok? slik ser jeg det. og det pirrer min nyfikenhet for mystikk så til de grader.

jeg tror det er så mye som ligger i det skjulte...

 
At 9:32 AM, Blogger Mac said...

og hva er det som er tilbakevist? illuminati?

 
At 1:48 PM, Blogger Arnt Johan said...

ja.. når det gjelde ting han gir ut som fakta som e tebakevist så dreie nok det seg mest om ting i davinci-koden. eg e nok litt vel mye på da-vinci-sporet og oveføre det te din fascinasjon for engler og demoner. Men i davinci går han verkeleg ut med at det e sant det han skrive. Detta med gralen og alt..

 
At 7:30 AM, Blogger Mac said...

den er ikke like klart i minne min som den andre, men likevel husker jeg at jeg ble overraska over at den boka kunne lage så mye oppstyr. ja, han sier at ting er fra sannhetens verden. men boka har jo form som en krimbok, og da kan jeg ikke forstå at akadmikere lar seg vippe.

men jo, er jo enig at han er på tynn is... men altså, la han være der, tenker jeg. gjør han et hopp, så går han under. men så lenge han sitter stille og skriver romaner, så greit for meg...

 
At 12:38 AM, Blogger Elling said...

Men jeg trudde Dan B selv har sagt at boka selvsagt må leses som en roman? Jeg synes egentlig det er langt mer opprørende at folk plukker opp en roman, tar det som står der for fakta, og tenker at nå har de fått svar på det hele etter å ha lest en krimstory.

 
At 1:21 AM, Blogger Mac said...

ja, enig med du. les den som en roman og ta den som en roman. og kos deg med den!

noen som har lest den siste? er den lik davinci-koden og engler og demoner eller har han våget å gjøre nytt?

 
At 1:05 AM, Blogger Mari said...

JEg har lest den som heter "den digitale festning". Veldig spennende og en litt annen tematikk enn i de to andre. Men den er jo skodd over samme lest, intenst og spennende, liv som går tapt og en skurk som viser seg å være en helt annen enn vi tror. Men det er jo fin underholdning da!

 
At 1:09 AM, Blogger anette said...

God påske annemor!
Sees vi i hjembyen kanskje?
Uansett: kos deg glugg!:)

anetteklem

 
At 2:07 AM, Blogger Mac said...

den digitale festning.. kan hende jeg skal ta den i påska. det er jo tida for krim og spenning :)

anette: ja, sør står på planen. hadde vært kjemekos å samlet til en tur på cafe?! skal opp på fjellet også (dvs evje :) men er klar for treff!

a

 
At 10:23 AM, Blogger Mac said...

nu er han frikjent!

 

Post a Comment

<< Home