Tuesday, May 30, 2006

nette antagelser

etter litt lobbyvirksomhet kan jeg slå fast
at dette er et allment problem for massen
slett intet å streve med alene
dog noe å streve med

det har seg slik
at min sambo har en lei tendens
til å overlate rengjøring til sin frekke fru

men nå har altså denne snedige fru
satt sin fot ned
igjen

og mens forklaringer som
jeg ser det ikke
jeg glemmer det
du må fortelle meg hva jeg skal gjøre
du er for pirkete
mener du hver fredag
stadig dukker frem
har jeg mine nette antagelser

du mener det er min jobb, gjør du ikke?
du lever i fortidens dunst, min kjære
beklager å måtte informere deg
så hardt og brutalt
men altså
dette er
2006

24 Comments:

At 11:02 AM, Anonymous Anonymous said...

Jeg stiller meg totalt undrende til dine noe tvilsomme ressonementer:)

 
At 11:24 AM, Anonymous Anonymous said...

Du har nok et poeng, men på den andre siden så tror jeg (eller jeg erfarer selv) at gutter, iallefall mange gutter, ikke har det samme øyet for støv og andre grusomheter som er kime til mang en krangel i et forhold.
At vi gutter må forsøke å trene øyet er opplagt, men dere kvinner må også dempe deres forventninger. Altså er det som må til et aldri så lite ( og vanskelig) kompromiss!

AL

 
At 12:17 PM, Blogger Randi C. said...

hehe, godt skrevet!
selv er jeg ganske så rotete...
så lurer på hvordan det hadde gått hvis en gutt satt hele sin lit til mine rengjøringsferdigheter;)
gulp..

neida, jeg tror det handler mest om vilje! vil man, så kan man. i hvertfall greit nok:)

 
At 12:26 AM, Blogger Elling said...

Jeg mener et prinsipp er helt avgjørende her: Skal man gjøre like mye, må man også ha like mye å si på hva standarden skal være.

Det er nemlig mitt inntrykk at selv om en mann i 2006 skal gjøre like mye i huset som kvinnen, så ligger d fortsatt ganske dypt i mange kvinner at det er deres standard som gjelder.

Men vil man ha gutta på banen, må gutta også ha sitt å si om hvordan ting skal være - ikke bare ansette dem som hjemmehjelp. Så spørsmålet blir jo om du er villig til å senke din egen standard, Annema, hvis sambo ikke mener d er nødvendig å ha d like shina som du syns?

 
At 1:00 AM, Blogger Mac said...

dette er interessant...

AL: øye for støv. nei, det kan sku godt vær at gutta trenger å øve opp sitt øyet. her kan jeg mer enn gjerne si meg villig til en opplæringshelg :) og som også Elling er inne på så ja, selvsagt må dere ha noe dere sku sagt! det er jeg totalt med på.

Jeg vil gjerne ha min sambo med som likverdig rengjøringspartner, og ikke som hushjelp. det er i grunnen en av mine frustrasjoner, at han jo gjør meg til "overordnede" ved at jeg må fortelle, peke, minne på osv..

nå skal sies at han er suveren på kjøkkenet og at han jo svinger svoppen når han strengt blir bedt om det. men hvordan unngå å gå i fella: at jeg blir hans "mor" på dette området?

a

 
At 1:17 AM, Blogger Elling said...

hm.. er jo vanskelig spm, ettersom jeg ikke kjenner dere noe særlig - selv har jeg fullstendig nulltolleranse hvis jeg opplever Hildegunn taler til meg på en mors vis - det kan høres ut som din sambo er noe mer tolerant der....

Men hva om han er helt sjef over rengjøringen en gang. Hva som skal gjøres og hvordan. Og så du neste gang. Så kan dere sammenligne hva som er forskjellene, og finne ut av noe.

En annen ting som funker fint hos oss er at det i praksis blir mye sånn at vi gjør d vi er best på. Jeg er best på overflatebehandling - rydd, støvsug, golvvask. Hildegunn er best på detaljer - som støv, bad osv. Og da gjør vi det gjerne etter det. Da blir en jo litt "sjef" på hver sitt område.

Men hør på meg, her sitter jeg og doserer om mine knappe erfaringer - nei, hver må vel finne ut av dette selv.

Men kult tema - kjenner sånt trigger meg!

 
At 1:38 AM, Blogger Mac said...

gir gjerne sjefsrollen til min kjære. tviler bare litt på at han tar den. i grunnen der min frustrasjon ligger.. og ja, det trigger meg også :)

min frykt ligger i at han hviler på unnskyldning om et utrent øye..

men vi er inne i en prøveordning: hvert vårt ansvar skal gjøres før helga. for vi har vel landet på hvordan vi ønsker å ha det, har vi ikke sambo?

 
At 1:45 AM, Blogger Arnt Johan said...

Eg sitte bare med ein tanke at kvinnen blir meir frustrert over det mannen ikkje ser enn mannen blir over det kvinnen ikkje ser.. Min fru kunne ikkje forstå at det va nødvendig å vaksa huset der ein strengt tatt ikkje komme te..
Eg måtte ta tak i lukingå ute
Eg må ta tak i bilvask
Eg må passa på at bilen komme i garasjen ( Og åpne garasjeporten for kona sånn at det ska ver enkelt og innbydande og ta seg bryet å kjøra inn..
når det då komme fra henna at f. eks når eg vaske opp så pleie eg å...... då har eg lite toleranse med sånn..
Så kvinnen ser ikkje meir enn mannen e min erfaring. det e bare så mye "viktigare" det hu ser

 
At 2:27 AM, Blogger Mari said...

Jeg bor alene nå for første gang på veldig lenge. Når jeg leser det her, kjenner jeg at det er noen helt klare fordeler med å bo alene. Jeg setter standarden, jeg roter og jeg vasker. Ingen å bli kommandert av og ingen å kommandere. Det er i grunnen litt fint det! (Nå har jeg strengt tatt bare bodd alene siden fredag, kanskje jeg tenker annerledes om et halvt år!)

m

 
At 2:35 AM, Blogger alliene said...

Gjør som jeg - nøytraliser rollene, lei inn "forholdsredder"i form av v a s k e h j e l p!

 
At 4:02 AM, Blogger Arnt Johan said...

Enig med siste taler. Men det e himla dyrt om du ikkje har tenkt å betala svart. Og det e jo et dilemma.

 
At 4:29 AM, Anonymous Anonymous said...

Som Mari sier; det har sine fordeler å bo alene! (Og jeg har bodd alene lenger enn siden fredag;)

 
At 9:40 AM, Blogger Mac said...

altså, nå må jeg si at det er kos å være to altså.

og anton: ja, er det altså slik at vi ser ulike ting? det kan jo være det er noe i det.. men nå har det seg sånn at vi verken har husvegger, hage, takrenner eller hytte å stelle. dermed burde øye kunne brukes litt inne, eller hur?

alliene: sku gjerne hatt meg en vaskehjelp, men penga sniker seg ut rimelig kjapt. men sku jeg hatt en, tror jeg det hadde vært vanskelig å funnet et mannlig en... men det igjen er jo en helt annen sak.

 
At 1:59 PM, Anonymous Anonymous said...

fint å være sambo, men ja husarbeid er absolutt en kjime til en og annen utblåsning. oftest fra henne;) jeg prøver og prøver, men blir liksom ikke flink nok. men jeg liker å lage mat, og er jo veldig snill...;)

sambo

 
At 1:52 AM, Blogger Mac said...

ja, du er det :) du er genial til å lage mat, suveren til å fikse bilting og ekstremt snill. men igjen, hvorfor den labre innsatsen på andre felt?

 
At 3:51 AM, Blogger Elling said...

En annen ting som kan være litt slitanes m å bo m en dame er at de ofte ikke gir seg med å gnage på ting. Det er noe m å ta opp en ting, og så gi det litt tid. Ikke bare terpe og terpe og terpe.

 
At 9:55 AM, Blogger Mac said...

nå var nå slett ikke denne post ment for å dra ned kvinnen. tvertimot. her har du bare misforstått Duke E. Du ser at det er altså MANNEN vi snakket om, MANNEN. han som sitter blant støv og dritt, beina på bordet, tær med skitt, han som du kan finne hvert stjerneskudd på badegulvet - og gudene skal vite hvorfor, men da vasker han gulvet med no dopapir...

 
At 2:24 PM, Anonymous Anonymous said...

kommentar fra kvinnen som representerer den yrkesaktive delen av forholdet... "hvorfor all denne likestillingen...? den er jo strengt tatt bare kime til konflikter.. selv vasker jeg hus, klær, vinduer, skifter på sengen, handler mat, LAGER mat, og som sagt; tjener penger til livets opphold... lenge leve kvinnens kall...

 
At 1:29 AM, Blogger Elling said...

Jeg tar selvsagt sjølkritikk. Jeg bare begynte å ane velkjent mønster. Jeg tar sjølkritikk.

 
At 1:33 AM, Blogger Mac said...

du yrkesaktive kvinne.. mener du at du helst ser at mannen holder seg unna rengjøring og matlaging?

du hadde nok blitt bra populær hos gutta her dersom du ikke var anonym..

men selv kan jeg ikke forstå hvorfor det ikke skal være likestilling når det kommer til husarbeid og matlaging?

og duke: den tok du fint

 
At 4:27 AM, Blogger Mac said...

så det var deg, fru L
ja, da er jeg med på notene.. og ironien

du har min fulle sympati

 
At 11:28 PM, Anonymous Anonymous said...

Jeg er helt enig i at det er et problem at menn ikke tar nok ansvar for arbeidsoppgavene i hjemmet, der må vi skjerpe oss!

Damene bestemmer gjerne hva og når ting skal gjøres, Det tror jeg gjør menn mindre motivert.

Kanskje løsningen er som det blir nevnt her, at man blir enige om hvordan man vil ha det hjemme, hva som må gjøres og når. Hvis man da tar ansvar og gjør jobben blir det ingen grunn til klaging.

 
At 1:25 AM, Blogger Mac said...

takk - en fin oppsummering og løsning, airhead! tror vi er inne på noe her. et godt alternativ til å hyre en vaskekone som jo sambo er favoritt av :)

 
At 1:17 AM, Blogger Mac said...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=118540

nukk er nukk

 

Post a Comment

<< Home