Saturday, June 03, 2006

ordet som henger der

det har slått at meg at det faktisk går an
at et ord blir hengende i lufta
gjennom hele dagen

se for det at du går gjennom slottsparken
det er vakkert og flott
og du snur deg mot din venn og sier noen ord
den mannlige delen av det forbipasserende paret
snapper dette og forteller sin kjære
og dermed snappes ordet opp av en forbipasserende gjeng
de tygger på det, og ler, og gjentar det med sarkasme
som igjen blir snappet opp av den eldre mannen på benken
hm, sier at han til seg selv og gjentar ordet spørrende
og i samme stund snur de to lærerkollegaene seg
kvinnen med den grønne vesken sier fy, hørte du hva han sa?
og gjentar for sin kollega
og slik går dagen

solen er begynt å senke seg og jeg er på vei hjem fra jobb
i det jeg runder slottsparken hører jeg en liten gutt som spør moren sin
om hva nettopp det aktuelle ordet betyr
og vips er ringen sluttet
ordet ble hengende i parken fra jeg slapp det fri
til jeg snappet det opp igjen

men det er selvsagt ikke lett
etter lang trening har jeg forstått at
ordet i seg selv må være overraskende
og gjerne være av en noe provoserende karakter
men ikke for mye
for da går snapperne over til å viske det
og dermed forringes snappefrekvensen
samtidig er det lurt å starte litt tidlig i den enden av parken som vinden blåser fra
det forsterker oppstarten
som jo er en kritisk fase

noen som har erfaring på feltet?

18 Comments:

At 4:17 AM, Blogger Randi C. said...

jeg er så nysgjerrig på hvilket ord det er... ;)

 
At 6:44 AM, Blogger Mac said...

du får henge i parken, så snapper du dem :)

 
At 4:30 AM, Blogger Arnt Johan said...

Detta va et totalt fremmed og nytt fenomen for meg - men eg kan ikkje la ver å bli nysgjerrig på ka ord det va.. va det av grovkorna kaliber? va det et såkalt gammalt ord som du gav ein ny rennessanse som folk tenkte på at det va godt å hørra igjen. Eller va det fremmed dialektord som vekte avsky og intoleranse hos osloborgerane? Va det et adjektiv, substantiv, adverb? eg har desverre ikkje mulighet te å henga i parken så eg kan ikkje snappa det opp. Det bruke nok lang tid over fjellet.

 
At 7:04 AM, Blogger Mari said...

Er det ludder????

m

 
At 8:26 AM, Blogger Mac said...

jeg liker så godt at dere er mer fasinert av ordet, enn av det faktisk kan henge i parken en hel dag.

det betyr at dere er like gærne som meg...

og mari, du har rett og slett vært å testet hypotesen du...

 
At 1:31 AM, Blogger Arnt Johan said...

"Va det ludder!!???" HAHAHAHAHAHAHA!
va det det Annema? va det det?? va det ludder??

 
At 1:49 AM, Blogger Mari said...

Jeg føler jeg traff blink!

m

 
At 3:39 AM, Blogger Mac said...

nei jeg har ikke slengt ut noe ludder. det står mari for...

men høres ut som det ble snappet bra.

 
At 3:54 AM, Blogger Mari said...

Jeg bare tusla gjennom parken, jeg...

m

 
At 12:10 AM, Blogger Mac said...

planta du ordet, mari, eller ble du bare omtalt...

sorry, mari, klarte ikke å holde meg.

noen andre som har fått napp på ord?

selv sykla jeg så fort i dag, at rakk liksom ikke plante ett. men kan jo godt se for meg at jeg ble omtalt som lynet, supergirl og andre diverse slagferdige ord. så skal sjekke på hjemveien om de fortsatt henger der.

 
At 5:06 AM, Blogger Mari said...

Jeg serverte den til deg, Anne!

m

 
At 12:11 AM, Blogger Arnt Johan said...

MEN FORTSATT SÅ VETT ME ALTSÅ IKKJE KA DETTA ORDET VA FOR NO!!
drit i heila greiå...
dagens ord for min del va streik... det ligge borte ved ein viss minibank i Haugesund..

 
At 1:47 AM, Blogger Mari said...

Jeg frykter for feriepenger.....

m

 
At 4:52 AM, Blogger Arnt Johan said...

feriepengene e komt!!!

 
At 6:27 AM, Blogger Elling said...

Men en ting: Hvorfor har ikke Annema og Anton linka hverandre. Er det et fiendskap i bloggerbyen som leves ut i skjul?

 
At 6:48 AM, Blogger Mac said...

anton, kjære anton. jeg beklager med dypest sorg at jeg ikke har linket til deg. vært så opptatt med å henge i parken. nu er det gjort. din blogg kan nås fra min..

 
At 12:24 PM, Blogger alliene said...

Fint, AnneMa. veldig fint.

 
At 4:03 PM, Blogger Mari said...

ikke på min konto....:-(

m

 

Post a Comment

<< Home